Fotograf minns Michael Jackson



Har du någonsin funderat över vem som tog den ikoniska bilden av Michael Jackson när han lutar sig bakåt i den vita kostymen, och bara väntar på att få dig att rysa? Well, hans namn är Dick Zimmerman och han blev världskänd för att introducerat en stil av kändisporträtt som såg mer ut som en målning.

Genom åren, har Zimmerman fotat några av de största namnen i Hollywood och över en 13-årsperiod har han haft tre fotosessioner med King of Pop. Han pratade nyligen med Popeater.com om hans tid med Jackson.

Berätta om den dagen du fotograferade Michael Jackson's omslag till "Thriller".
Den dagen jag skulle fotografera honom, kom han ensam. Utan vakter. Vi hade två räcken med kläder, handplockade av en av de bästa stylisterna i LA. Michael brydde sig inte särskilt mycket om det som fanns där. Han sa, "Jag skulle vilja ha något i stil med vad du har på dig." Jag hade min vita kostym den dagen. Jag sa, "Well, vi är ungefär lika långa."Michael har faktiskt på sig min vita kostym på omslaget.

Vad hände med kostymen?
Jag auktionerade ut den för några år sedan. Jag var orolig över min säkerhet med min fru och mig själv, just då, vi hade ett väldigt stort hus och jag var inte i stan så ofta. Jag visste inte om någon skulle inse att jag hade kostymen, och jag ville inte ta den risken. Så jag bestämde mig för att göra mig av med den.

Hur mycket sålde du den för?
Jag tror jag fick $27,000 för den, och jag gissar på att det var 10 år sedan. Idag, skulle jag nog få en miljon dollar för den.

Berätta om att fota det exklusiva bröllops-porträttet av Michael Jackson och Lisa Marie Presley.
Vi fotograferade vid Trump Tower, och höll till i Trump's svit. De stängde faktiskt av 5th Avenue framför byggnaden för att de inte hade nog med plats på trottoaren för fotograferna. Hela gatan var fylld med fotografer.

Hur gjorde du för att komma igenom massan av fotografer?
De var tvungna att smyga in mig genom tjänsthissen. Efter vi hade gjort det, var jag oroad över mitt liv. Dessa bilder var värt mycket pengar. Vi stängde ned ett helt fotolabb så att vi kunde producera bilderna i hemlighet.

Efter att du fotograferat parets bröllopsbilder, gick du tillbaka Trump's svit. Vad hände sen?
Runt midnatt släppte städerskan in mig till Michael och Lisa Marie's svit och sa till mig att Michael skulle komma inom några minuter. 30 minuter gick och ingen syn av Michael. Jag gick omkring i sviten - det var ganska mörkt där inne - och jag ser en grabb tvärs över rummet som har mustasch och skägg. Jag trodde att han var en säkerhetsvakt. Jag gick fram till honom och frågade om han hade någon aning om när Michael skulle vara här. Jag tittade på honom och plötsligt insåg jag att det var Michael. Vi båda skrattade och han tog av sig sin förklädnad. Han hade väntat där hela tiden, och bara tittat på mig, väntat på att jag skulle lägga märke till honom.

Vad hände efter det?
Han öppnade en flaska vin och satt ned och tittade på fotografierna. Vi gick och pratade till runt 3 på morgonen. Han berättade för mig om alla sina frustrationer. Han hade nyligen gjort en intervju med Diane Sawyer där han tog henne på en tur runt Neverland. Han sa att han var så ärlig mot henne som någon någonsin kan vara, och nästa dag hoppade media på honom. Han hade tårar i ögonen. Han sa, "Jag vet inte vad jag ska göra längre."

Tycker du att han var missförstådd?
Han var väldigt missförstådd. De pratar om honom som en pedofil. Jag kan säga dig att det inte hände. Han var som ett barn. Jag tycker att han var som en vänlig fjäril. Allt han pratade om var framtidens generation av barn, miljön, luftkvalitet. Hans problem var att han hade för många livvakter runtomkring honom. För många människor som drev honom i alla möjliga riktningar, och med bakomliggande motiv.

Källa: JacksonThrill Forum

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild