Quincy Jones om Michael: "Han var en blyg person"



Michael Jacksons åttonde studioalbum har fått namnet "Michael". Första singeln "Hold my hand", ett samarbete med r 'n' b-stjärnan Akon spelades in 2007, men har uppdaterats av Akon till detta album.
Även artister som 50 Cent och Lenny Kravitz gästar olika spår på "Michael" som till största delen ska innehålla nyare inspelningar av Jackson, enligt skivbolaget.

Jazzmusikern och superproducenten Quincy Jones är trots att han vunnit 27 amerikanska Grammys mest känd som en av de viktigaste pusselbitarna i Jacksons tidiga karriär.
När Michael 1979 skulle ta steget från barnstjärna på Motown, till ung manlig popstjärna, så var det Quincy Jones som både skrev stora delar av materialet och producerade de tre första albumen.
Platta nummer två, "Thriller", är än i dag världens bäst säljande platta med sina 104 miljoner sålda exemplar.
- När jag började jobba med Michael på solodebuten "Off the wall" satt han oftast gömd bakom soffan och sjöng med ryggen mot mig. Han var oerhört blyg, säger Quincy om sina allra första arbetsdagar med Jackson.

Quincy Jones som i dag hunnit bli 77 år tyckte det var viktigt att teamet kunde garva ihop trots långa pass i studion. För att nå dit hade han några minst sagt okonventionella metoder.
- Jag minns en gång när Rod Temperton (låtskrivaren till låten "Off the wall" red.anm) hade födelsedag. Vi hade varit i studion länge och var helt slut, så jag ringde in en prostituerad som dök upp med en stor stereo.
- Jag ljög till Michael och Rod att det var Stevie Wonders syster som ville spela upp en låt för oss. Vi rökte mycket på den tiden och när hon började spela upp låten tog hon av sig kläderna samtidigt.
- Michael sprang och gömde sig bakom soffan, han kunde inte alls hantera det som skedde. Rod däremot var halvvägs av med sina kläder under tiden, vi hade mycket kul och det är viktigt att ha det i en studio också, säger Quincy Jones.

Quincy arbetade också hårt för att uppfinna ett nytt uttryck för sångaren Michael. Förvandlingen handlade främst om hur Jackson melodiserade orden, med sina numera patenterade stön och udda fraseringar - samt hur texter om sex och svek skulle uttryckas av en ung man som i verkligheten var så skygg.
- Michael var mycket ung då vi gjorde "Off the wall". Många gånger fattade han inte exakt vad vi gjorde utan hängde bara på och gjorde som vi andra sa.
- Vi lärde honom ett helt nytt sätt att uttrycka sig på, under på Motown hade han varit fast i en annan stil, säger Quincy Jones.

Hans papparoll till The King of pop varade Jacksons liv ut. Så här minns han det sista telefonsamtalet:
- Några dagar innan Michael dog var vi båda i London. Han ringde och ville komma upp till mitt hotell med sina barn, men det blev aldrig.
- Jag är oändligt tacksam över att jag fick se delar av hans fina inre, även om det var mycket jag varken såg eller förstod kring hans privatliv, säger han.

Källa


Kommentarer
Postat av: Michael Jackson [Minnesblogg]

SV: Det är inte jag som tagit bilden, men jag som lagt in den i PS och lagt på skuggor osv. Det ögr jag med dem flesta bilderna och det skulle kännas lite surt om jag lägger ner tid på det så kopierar andra bara :). Du behöver inte fråga men gärna skriva vart bilden kommer ifrån :)

2010-12-03 @ 15:06:48
URL: http://thekingofpop.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild